Proč kafe "s sebou" do kelímku rozhodně není cool

Už jsem se zmiňovala v jednom příspěvku na Instagramu(už mě sledujete?), jak mě hrozně štve, že si občas dám na procházkách Oslem nebo po cestě do práce "kafe s sebou" do kelímku. Když si to spočítám kolem a kolem, je to třeba 300 kelímků za rok. Před pár dny u nás navíc zase začala kampaň s obřím kávovým kelímkem ležícím na ulici kvůli osvětě o tom, kolik odpadu právě kelímky vytváří. Jen v Oslu, které je podle mě super čisté město, ročně uklidí z ulic 711 tun kelímků (českou statistiku jsem nenašla). Celosvětově se spotřebuje přes 500 miliard kelímků ročně. Když se pak někdo na sociálních médiích chvástá tím, že žije "green" a další fotkou je kafe v kelímku, nedává to moc smysl. Vy víte, že já nejsem kdovíjaký ekologický aktivista, ale pokud můžu udělat jednoduchou změnu, která prospěje planetě a taky peněžence, jsem pro všemi deseti. Takže začal hon na perfektní cestovní kelímek. Zatím jsem ten svůj pravý nenašla, máte nějaké tipy?



Před pár dny jsem navíc zjistila, že i když si dáte kafe do papírového kelímku, nedá se recyklovat. Papír je totiž ošetřený speciální vrstvou, logicky, aby neprotekl, takže i když je třeba kelímek vyrobený z recyklovaného materiálu, recyklovat už se znovu nedá. Tak jako tak jsem se rozhodla konečně si pořídit cestovní kelímek nebo dva a buď si nosit kafe s domu a nebo požádat baristu v kavárně o kávu do vlastního kelímku. Protože, proč ne? Pokud vám záleží na přírodě a na planetě, ale taky chcete třeba něco málo ušetřit, nesmí vám záležet na tom, co si řeknou nebo myslí ostatní. A pokud se na vás bude barista v kavárně koukat, jakože cože, tak chodíte do špatné kavárny :)

Když budete nakupovat ten svůj kelímek, určitě se zaměřte na kvalitu. Nemluvím tady o ceně, protože vysoká cena nemusí znamenat vysoká kvalita. Nejdůležitější je typ, materiál, typ uzávěru a způsob uzavírání. Já už měla kelímky dva, jeden zůstal v Česku a druhý jsem bohužel ztratila, ale oba byly perfektní (Starbucks a Aladdin). Můj problém je, že většina termohrnků je hrozně obří (půllitrové kafe fakt nepiju) nebo nejsou stoprocentně uzavíratelné.

Typ: Záleží na tom, co od hrnku chcete. Některé jsou termo, takže udržují teplotu a nápoj teplý. Já měla takhle jeden ze Starbucks, který udržel kafe horké i několik hodin, byla to vlastně taková maličká termoska. Některé hrnky jsou ale prostě jen cestovní hrnky, které akorát můžete používat dokola a dokola, ale teplotu až tolik neudrží. Tyhle obvykle ani nejsou kompletně uzavíratelné, jako třeba KeepCup a JOCO, které jsou super v mnoha ohledech (třeba že jsou velikostně dimenzované pro klasické kavárenské kávovary a tak jednak pod kávovar pasují a druhak by neměli problém vám do něj kdelikov udělat kávu), ale do tašky ho hodit nemůžete.

Materiál: určitě bych zvolila recyklovaný plast nebo nerezovou ocel, případně sklo. Recyklovaný plast je často pevnější a jakoby není tak křehký, takže vydrží fakt dlouho a neodře nebo nepoškrábe se. Klasický plast speciálně na levnějších kelímcích často praská a tak musíte být na kelímek trošku opatrní. Ten můj starý z recyklovaného plastu je od značky Aladdin a je boží. Spadl mi na zem asi stokrát a nic :D Úžasné je i sklo, KeekCup má krásný skleněný s korkem, JOCO sklo s recyklovaným plastem. My ale třeba v práci kvůli bezpečnosti skleněný hrnek mít nemůžeme. A nerezová ocel je logicky nejlepší, protože vydrží nejdéle.

Typ uzávěru: mám teď namysli ten velký uzávěr když potřebujete otevřít celý kelímek. Obvykle je šroubovací, ideálně s těsněním a potom často neprotíká a je opravdu skvěle drží i teplotu. Často je ale bez šroubování, jakoby jenom takový ten vakuový uzávěr, který nasunete, a ten prostě nikdy tolik netěsní. Jestli jste jako já a chcete kelímek prostě hodit do tašky a nenosit ho v ruce celý den, určitě si na to dejte pozor.

Způsob uzavírání: Tady myslím tu násosku, ze které pijete. Jak už jsem zmiňovala, některé kelímky uzavírat stoprocentně nejde vůbec, některé ano, ale protíkají, takže je nemůžete hodit do tašky nebo batohu a musíte ho prostě nosit v ruce. Někdo s tím asi problém nemá, mě to ale hrozně otravuje :D Takže já koukám určitě po označení "leek-proof", tedy neprotíkací :) Moje oba, které jsem zatím měla, tedy Aladdin a Starbucks, byly perfektní a mohla jsem je fakt hodit do kabelky.

No vidíte, já prostě dokážu napsat román o čemkoliv, i o blbém kelímku na kafe. Snažila jsem se začít psát moje články kratší, abych je třeba mohla psát i anglicky. Dočetla jsem se, že nemáme my blogeři čtenáře okrádat o čas a psát stručně a nepsat věci, co jsou očividné. Já si ale vždycky říkám, že třeba je to očividné pro mě, ale ne pro někoho jiného. A tak to prostě je :D Tak snad vám to neva!

Mějte se a dejte mi vědět, který kelímek se osvědčil vám,




11 komentářů

  1. Ja som dostala na narodeniny klasický, keramický prenosný hrnček. Dlho som ho nepoužívala, zapadal prachom a teraz skoro po roku som ho vytiahla a iný už ani nepoužívam. Je úplne super, či už veľkosťou, alebo vzhľadom. Super článok, btw.

    OdpovědětVymazat
  2. Mám ze Starbucks a jsem spokojená.A díky za zajímavý článek. Ať se ti podaří najít ideální termošálek na kafíčko s sebou.

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto s Tebou souhlasím :-) Mám skleněný s korkem z KeekCup a nemůžu si ho vynachválit, kávička se z něj pije jedna radost.. Macina

    OdpovědětVymazat
  4. Já si nikdy "kafe s sebou" nedávám (beru si ho s sebou jen výjimečně, když třeba jedeme na dovču - tak do auta). Na kafi mám právě ráda to, že si k němu sednu a v klidu si ho vychutnám. Když ho piju za chůze, není to pro mě to pravé...

    OdpovědětVymazat
  5. Kafe s sebou si v kavárně dávám málokdy, přesto mám tři cestovní hrnky :)) Poslední je ze Starbucks, ač je nemám ráda, ten hrnek je prostě super. Je to jen ten cestovní, ne termo. Takže káva mi v něm vydrží tak akorát než dojedu do práce, abych si ji rovnou mohla vychutnat - výhoda je, že ho můžu hodit do té kabelky a nemusím se bát.

    Keepcup je super, pokud máš možnost si to kafe držet v ruce, stejně tak Joco. U Joco ale pozor.. Mám doma vlastně dva skleněné a oba protékají. A to myslím tak, že když nasadíš uzávěr a normálně se chceš napít pod víčkem ti začne kafe kapat, vytékat .. no opravdu to je radost, když hned po ránu se zašpiníš kávou. Takže jsem je používat přestala a nedoporučuji :) Za tu cenu nestojí srážka s vadným kusem. U Keep cup jsem tenhle problém nikdy neměla :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Barb,

    kafe už nepiju, o kelímku si jenom přečtu, ale tvoje příspěvky se mi moc líbí, tak jak je píšeš. Dík a měj se krásně, daleko na severu- Jiřina

    OdpovědětVymazat
  7. Hodně zajímavé téma, Barb! Mě jsou proti srsti jak každodenní kelímky, tak móda kapslových kávovarů. Právě z důvodu mraku nerecyklovatelného odpadu. A to si myslím, že taky nejsem nějaký eko-nazi a nehrotím to. Ale přijde mi to zbytečné, no :-)

    Nikdy mě ale nenapadlo si vzít do kavárny pro kafe "na cestu" hrnek s sebou! A přitom jsem v obchodě když jsme byli pro zásoby kafe viděla hafo moc různobarevných kelímků, ale tak nějak jsem si 1+1 nespojila... Trapas :-D

    Pro mě je tohle teda velice užitečný "aha" článek. Dík za něj... :-)

    O zkracování textů jsem taky už x-krát uvažovala. I zkoušela. Ale... Nejde to. Ta potřeba vykecat/vypsat se je vždycky větší... :-D

    Krásný den přeju!

    Bebe

    OdpovědětVymazat
  8. Ja jsem nejakou dobu pouzivala keepcup, hlavne na cesty do vlaku, ale taky mi uplne nevyhovuje, ze neni leek proof.. tak jsem zvedava, co poridis!
    Me dlouhe clanky neva, naopak, rada si poctu!

    OdpovědětVymazat
  9. hezky napsano! souhlasim, rano si do prace delam kavu do keepcupu (nejednou jsem se pobryndala, protoze jsem ho nedovrela.. ) a do kelimku snazim minimalne, max 1x tydne, usetrim tim spoustu odpadu a i dost penez :)
    puvodne jsem si myslela,ze si rano kafe nestiham udelat, ale frenchpress trva asi tak jako vystat radu v kavarne, takze je jasnym vitezem.

    OdpovědětVymazat
  10. já miluji svůj termohrnek, hlavně když je venku zima káva mi vydrží dlouho teplá a zatím (musím si zaklepat) se mi nestalo, že bych se tím polila a to cestuju i vlakem :) ( mám tenhle - Termohrnek Hario a je boží) už od nich mám i eko látkové filtry, snažím se co nejvíce neplýtvat :)

    OdpovědětVymazat