#TIP: 6 tipů, jak si dělat radost, i když jste bez peněz

Hned aby bylo jasno: spousta věcí  a tedy i radost, se dá v životě dělat zadarmo, spousta. O tom ale tenhle článek není. Tenhle je o tom, jak si dělat radost, když jste takoví trapní materialisti jako já a pořád máte pocit, že si potřebujete něco kupovat, ale nemáte na utrácení. Berte to samozřejmě s  nadsázkou, jo? Takže, pište si!


Víte, že jsme se před dvěma měsíci přestěhovali do nového bytu, prvního bydlení, takže to se utrácí samo. Prázdný byt. Na začátku jsme nakoupili nábytek, který jsme potřebovali, a vše nějak funkčně zařídili. A teď je potřeba to tady více zútulnit a zdomácnit nebo jak to říct. Do Norska jsem se přestěhovala s jedním kufrem, takže doma nemám takové ty zásoby věcí, co se vám nahromadí za ty roky a pak je jen vytáhnete z boxu, když je třeba zabalit dárek, něco opravit, vylepšit, zašít díru na sukni, vyrobit jarní dekoraci. Takže pro mě je to možná dnes jednodušší úkol než pro vás. Ale i tak věřím, že to zvládnete taky. A třeba vám to zlepší náladu a přístup k složité situaci, jako je být bez peněz. Takhle to dělám já:

1. Stanovím si rozpočet

Vůbec nezáleží na tom, kolik to je. Já začínala na pade a teď, když trošku přituhlo, tak jsem rozpočet snížila na dvacku. Nezáleží, jestli české nebo norské kačky. Pointa je v tom, že když nemáte peníze, tak prostě nemůžete utráce, že? Jenže dvacka nebo pade týdně nic není. Pořád je ale potřeba mít trošku mít na paměti, že i když na účtu peníze máte, nemůžete je utratit. Takže si stanovte, kolik týdně vám nebude chybět a utraťte to a užijte si to! Pokud jste fakt zoufalí a na nic nepřijdete, neutrácejte jenom proto, abyste zvůj rozpočet utratili. Buď si dejte peníze na stranu a příští týden budete mít dvakrát tolik nebo si tentokrát místo lepidla a papírů kupte zmrzku ;) 

Když nenajdu nic, co bych chtěla využít, utrácím za bločky nebo psací potřeby :)

2. Rozpočet beru jako výzvu

Nebrečte, že na něco nemáte. Nemá to cenu a nic to nezmění, jen budete mít blbou náladu. Svůj rozpočet berte jako výzvu. Že za dvacku nic nekoupíte? Nesmysl! I když zajdete do IKEA, určitě tam najdete něco do dvacky, co si můžete koupit. Voňavou svíčku, která vytvoří příjemnou atmosféru, nový hrnek, ze kterého si dáte ráno čaj nebo kávu, malou rostlinku, která vám domů přinese jaro. No tak! Jsem si jistá, že mí čtenáři jsou kreativní, všichni do jednoho. Takže co byste si za dvacku koupili vy? 

Tyhle hrníčky měli u nás v krámě v akci za 10Nok jeden, katalog je zadarmo z časopisu, bedna je stará krabice polepená samolepicí tapetou za 30Nok malá rolička, svícny jsem dostala jako dárek :)
3. Kupuji to, co si (vy)užiju tady a teď

Já momentálně chodím hlavně do obchodů, kde mají všemožné věcičky pro DIY nebo bytové doplňky. Samozřejmě se mi obvykle líbí asi tak tři miliony věcí, co teď? Já si obvykle vezmu do košíku/ náruče věci, co posbírám v obchodě po cestě a na konci se rozhodnu a jako nejhorší zákazník na světě zbytek nechám před pokladnami (velké přiznání:). A vyberu si to, co využiju nebo si užiju následující týden nebo dva. Nekupuju věci do zásoby, které možná jednou použiju, protože na to teď nemám a ani by mi to neudělalo takovou radost tady a teď. 

4. Kupuju něco, z čeho mám víc

Jak jsem už trošku zmínila, kupuju teď často hlavně kreativní potřeby. Je to hlavně proto, že protože (i když) teď nemám pořádnou práci, mám čas. Takže pokud si koupím lepidlo, papíry, nůžky, barevný sprej, pastelky, lepítka nebo něco takového a mám nápad, často dokážu z blbostí velké převelké věci s trochou času. Nebo si vytvořím plán a vytvářím něco postupně, na díly, každý týden přikupuju kousek skládačky. Třeba jako zvířátkové dózy. Jeden týden sprej, další týden lepidlo, další týden zvířátka a mezítím jsem nashromáždila sklenice. Jednoduché, co? A tolik se těšíte na výsledek! 

Zvířátka jsem koupila 5ks za 20Nok na blešáku a jaká nádhera z nich je nakonec :)
5. Kupuju něco, co využiju vícekrát

Tohle je "advance" tip :D Aneb Prada pro pokročilé plánovače a kombinovače jako jsem já. Pokud jste na mizině, je dobré kupovat věci, které využijete vícekrát a prostě jsou k něčemu. Třeba jako zlatý sprej. Stál sice okolo pade, ale na druhou stranu, už jsem ho použila alespoň třikrát a určitě ho ještě použiju. Takže příště, když vymyslím nějaký projekt nebo mě napadne nápad, už třeba nějaké ingredience mám, takže i když nemám na utrácení postupně si nashromáždím všechno potřebné na větší a větší projekty. 

Šablona na obkreslování písmenek stále 8Nok a využiju ji aspoň milionkrát :)
6. Utrácejte za věci, co mají největší efekt

Nejjednodušší příklad je kytice růží nebo tulipánů třeba nebo vytištěný plakát na zdi. Je to vidět, vidíte to každý den a každý den vám to dělá radost, máte doma na očích něco nového a pěkného. Pokud dáte více na funkce, kupte si třeba dózičky do kuchyně nebo háček na klíče či kabát. Pár korun a může vám to zlepšit život minimálně o 100% (třeba lžíce na boty!)

EXTRA TIP pro ty, co dočetli až sem! Věděli jste, že spousta lidí nabízí na inzerát věci za odvoz? Od zavařovaček po starožitné kusy nábytku, fakt! Zkuste prohledat inzertní stránky, různá diskusní fóra nebo je zkuste vygooglit "za odvoz". Takže to můžete rozjet ve velkém, dojet si tramvají nebo autobusem vyzvednout něco super a udělat to ještě lepší. Třeba jako moje křeslo (stydím se, pořád ještě není hotové!)

Chudáček, pořád čeká v koutě na svůj velký den! Ale i křeslo musí být trpělivé :)
Tak snad začnete příští týden s lepší náladou a úsměvem a sami sobě si naplánujete rozpočet a bojovku, něco za těch pár kaček pro sebe sehnat. A jestli se vám podaří, jestli vás to třeba i bavilo a jestli se vám chce, napište mi! Sem, na FB do zprávy nebo na e-mail ananasbarb@gmail.com pro ty, co jsou stydliví :) A pokud se chcete pochlubit ostatním, pošlete mi do zprávy nebo na e-mail váš příběh či fotku, jednou za čas je všechny zveřejním v článku jako inspiraci pro ostatní! :)

Tak a to je pro dnešek už ale fakt všechno, kdybych byla Youtuber, bylo by tohle děsně dlouhé, ukecané video!

Mějte se,



14 komentářů

  1. Baru super článek, jako ostatně každej! Už se těším, až se vrátím domů do Brna spostu těch DIY tipů využiju. Tady v NL se do toho pouštět nebudu, protože přeci jen tu většinu věcí nechám, ale i tak spoustu rad využiju. Zítra hurá na tulipány. Za pár éček radost aspoň na 5 dní!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, super přístup! Kytky pomůžou vždycky a kdekoliv, i když jsou v mém případě obvykle ve váze ze zavařovačky ;)

      Vymazat
  2. Nádherný design blogu, Baru :) Tleskám!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Terezko! Ještě to chce trošku doladit, ale zatím jsem spokojená docela, zase na chvíli :)

      Vymazat
  3. Dík,si ma povzbudila :),idem do prerábky kuchyne ,respektíve rozšŕenia....a chcem si užiť HLAVNE doplnky,alebo výsledný VIZUÁL kuchyne a PRESNE CHCEM Z MÁLA VYTLCŤ ČO NAJVIAC :...mám skoro ten dvackový rozpčet,alebo nanajvýš 50 tkový....kuch.skrinky mám :) ,porozliezané po dome :).tabuľovú čiernu mám :)..úžasný čierny industriálny kalendár z ND mám ,nejaké poličky z IKEA ,namorené na antracit. mám :)...predstavujem si,že tam dám dózy čo nájdem,v bazári,na šrotovisku...mám dosť farebných spotrebičov...,...debničku !!! ,čo ešte len opravím....a jasne si utrasiem MANUÁL podľa tvojho desatora !!!...:):):)
    ...ako je v práci ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ...máš novú hlavičku blogu :)

      Vymazat
    2. Super Ali!!! Těším se moc na výsledek! Já jsem občas překvapená, co se dá za těch padesát kaček pořídit. Občas fakt stačí něco přetřít nebo naopak zbrousit a kolik to udělá radosti a změna jde hodně vidět.

      Zatím mám práci jen v kavárně, tu druhou práci nastupuju až za dva týdny. Ale i tak, byla jsem pátek, sobota, neděle celé dny, tak dnes jsem pěkně mrtvá :D Aspoň relaxuju během praní a čtu si blogy a vše, co mi uteklo přes víkend v práci! Jak je u vás?

      Vymazat
  4. 'Do Norska jsem se přestěhovala s jedním kufrem'...hmm,nebyl cirou nahodou cerveny..?

    OdpovědětVymazat
  5. Tip 7: Naučit se trochu šetřit, takže za chvíli na určité věci budete mít dostatek peněz. ;) Fajn článek zde.

    OdpovědětVymazat
  6. Ten poslední tip v komentářích, tedy začít šetřit, je asi nejlepší ze všech. :) Jinak ale souhlasím, že občas je potřeba si udělat radost. Někdy to je zadarmo a někdy k tomu pomůže třeba půjčka na kolo, kterou jsem využila já. Možná si teď říkáte, proč si půjčuju, když jsem neměla peníze. Ale bylo to o tom, že v daný moment jsem neměla a věděla, že za měsíc budu mít a kolo v pohodě splatím. Holt život umělce a bohéma. :)

    OdpovědětVymazat